5+1 HIBA ingatlan eladásakor
Ha rosszul árazzuk be a gyerek régi iskolatáskáját a Vaterán, előnytelen képet teszünk fel róla, és a méretét és az évjáratát is elírjuk, akkor legfeljebb megvonjuk a vállunkat, nyakunkon marad, senki sem licitál rá. Ha a lakásunkkal tesszük ugyanezt, akkor viszont hónapokig kísérgethetjük az érdeklődőket, és csalódhatunk bennük újra meg újra, hogy miért mondják, hogy majd jelentkeznek, ha nem teszik. Fontos, hogy ne rontsuk el az eladást, sok kellemetlen élménytől kíméljük meg magunkat.
1. Árazás. Mindenkinek a szívéhez nő a lakása, megszereti. Az esetek nagy többségében nem azért költözünk, mert utáljuk a lakást, hanem mert megváltoztak elvárásaink, igényeink. Emiatt hajlamosak is vagyunk felülértékelni, elnézni azokat a hiányosságait, amiket a vevő rögtön kiszúr: hibás lépcsőfokok, huzatos ablak, repedt mosdókagyló, lift hiánya. Ezek komoly tételek, még ha mi már hozzá is szoktunk. Legyünk tehát reálisak a lakásunk beárazásánál: nézzünk meg összehasonlító oldalakat, és vonjuk le belőle a várható alkudozási rátát is.
2. Hirdetés. "De hát már rég felraktam az internetre! Mi kell még?" - hangzik a kifogás, mikor afelől érdeklődünk, hogy milyen marketingtevékenységgel támogatja valaki a lakása eladását. Egyszer felrakni nem elég. Sokszor meg kell nézni, hogy fent van-e még, érdemes-e módosítani, kiegészíteni, évszaknak megfelelő új képeket is feltölteni. A profi ügynökségek sajnos olyan méretben árasztják el ismételt hirdetéssel az internetet, hogy sajnos idővel nekünk is újra fel kell rakni, mert egyszerűen kiszorulunk a virtuális térből. Ezen kívül osszuk meg közösségi oldalakon, küldjük körbe a linket e-mailen ismerőseinknél. Értékesebb ingatlanoknál növeli a bizalmat, ha kapcsolódik hozzá saját weboldal. nem kell rögtön önálló domain névre gondolni, de egy ingyenes tartalomszolgáltató felületén elhelyezett alaposabb leírás, fotókkal, közös költségek és rezsik táblájával sokat lendíthet az eladás sikerén. Ne váljon ugyanakkor családi fotóalbummá a lakás weboldala: ha látszik az ingatlanon, hogy szinte eggyé vált lakóival, akkor a lehetséges vevőket ez elidegeníti.
3. Állapot. Ez esetben két véglet ismert: van aki semmilyen kiadásra sem hajlandó már a lakás kapcsán, és még meg is sértődik, ha az érdeklődő zokon veszi, hogy életveszélyes az erkélykorlát, és majdnem kiesett rajta. A másik kategóriát pedig az képviseli, aki levendulakékre felújítja a fürdőt, ettől remélve az áttörést. Ezzel persze inkább csak leszűkíti a lehetséges vevők körét, de legalábbis jó eséllyel kidobja a pénzt az ablakon, hiszen a vevő úgyis mást akar, és nem fogja az árban elismerni a levendulás befektetést. Ha felújítani nem is kell a lakást, azért a leggyorsabban javítható hibákon menjünk végig. A lakás remélt értékének kb 0,5-1%-át érdemes lehet hirtelen megejthető reparálásokra, tisztításra feláldozni. Kérjük meg egy ismerősünket, hogy jöjjön el hozzánk, és sorolja fel, mi az, ami neki szemet szúr, mert lehet, hogy mi már észre sem vesszük, hogy javításra szorul.
4. Olcsó János. Ha az összes ingatlanközvetítő közül a legolcsóbbat választjuk, akkor jobb eséllyel pont terhünkre lesz, semmint növelné az esélyeinket. Ügyetlen ügynök, aki túlterhelt, vagy tapasztalatlan, az nem csak nekünk lesz kellemetlen, hanem vevőinket is zavarni fogja a helyes döntésben.
5. Besértődés. Ahogy haladnak előre a hetek, egyre borúsabb hangulatban mutogatjuk a lakást az érdeklődőknek. Végül pont aki megvenné, azt már lebiggyedő szájjal fogadjuk, bajszunk alatt mormolva, hogy "Annyi amennyi, nem engedek." Igyekezzünk elkerülni a totális depressziót, még ha nehezünkre esik is mindig jó képet vágni a sokadjára felcsendülő kérdéseknek. Továbbá legyünk rugalmasak. Ha 24 milliót akarunk a lakásért, de csak 20-at kínálnak, akkor ne hajtsuk el azonnal, érveljünk, alkudozzunk mi is, esetleg keressünk köztes megoldást: fizessen két részletben, vagy adja oda a kocsiját is, esetleg hadd vigyük el a konyhafelszerelést, stb. Legyünk kreatívak, egyezkedjünk, igyekezzünk, a verseny nagy, és az innováció sokat számít.
+1. Őszinteség. Ingatlan eladásakor hajlamosak vagyunk apró füllentésekre. Van amit már a hirdetésben is ki lehet szúrni, számos ilyen vicces lista kereng a neten a legócskább eufemizmusokról, amikben a "csendes utcában" valójában sikátorból nyílót jelent, a "galériázható" pedig a kifűthetetlen belmagasság szinonímája. Van,aki ennél bátrabb húzásokra is elragadtatja magát. Könnyen lehet azonban, hogy egy aprócska hazugság pont elég ahhoz, hogy a vevőt elriassza, és azt a következtetést vonja le, hogy ennél sokkal komolyabb tényeket is elhallgathatnak előle, és ezért eláll a vételtől. Így lesz a kis félrevezetésből nagy pofáraesés. Ne tegyük. Úgy is kiderül.